PL EN
PRACA ORYGINALNA
Rycina z artykułu: Stan odżywienia, nawyki...
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie i cel:
Pozyskanie aktualnych danych o stanie odżywienia i nawykach żywieniowych studentów, z uwzględnieniem płci i profilu kształcenia (medycznego i niemedycznego), umożliwia lepsze zrozumienie uwarunkowań stylu życia młodych dorosłych. Ma to istotne znaczenie dla profilaktyki chorób dietozależnych i promocji zdrowia w środowisku akademickim. Celem badania była ocena stanu odżywienia oraz charakterystyka nawyków żywieniowych studentów i studentek kierunków medycznych i niemedycznych.

Materiał i metody:
Studentów zrekrutowano przez dobrowolne zgłoszenie. Wskaźnik stanu odżywienia BMI określono przy użyciu analizatora InBody 770. Informacje o nawykach żywieniowych i częstości spożywania wybranych grup produktów żywnościowych uzyskano przy zastosowaniu autorskiego kwestionariusza ankiety.

Wyniki:
Ocena stanu odżywienia wykazała, że większość studentów (64,4%) ma prawidłową masę ciała. Zaobserwowano jednak różnice w stanie odżywienia studentów ze względu na płeć (średnie BMI: kobiety 22,75; mężczyźni 24,09; p = 0,002). Kobiety istotnie częściej niż mężczyźni spożywały warzywa (p = 0,002), podobnie jak studenci kierunków medycznych częściej niż osoby studiujące na kierunkach niemedycznych (p = 0,001). Kobiety częściej niż mężczyźni sięgały po słodycze (p = 0,002) i częściej deklarowały podjadanie (71,03% vs 64,21%). Studenci kierunków niemedycznych istotnie częściej niż osoby studiujące na kierunkach medycznych spożywali żywność typu fast food (p = 0,029). W badanej grupie mężczyźni istotnie częściej niż kobiety realizowali normy dobowego spożycia wody (p = 0,001).

Wnioski:
Uzyskane wyniki pozwalają na bieżącą analizę stanu odżywienia oraz zmieniających się trendów żywieniowych. Ocena częstości spożywania wybranych grup produktów ujawniła wiele istotnych różnic. Analiza porównawcza między grupami dostarczyła kluczowych informacji, które umożliwiają projektowanie skutecznych i celowanych działań edukacyjnych oraz prozdrowotnych, dopasowanych do specyfiki studentów

Introduction and objective:
The collection of current data on the nutritional status and dietary behaviours of students, stratified by gender and field of study (medical vs. nonmedical), provides valuable insights into the determinants of lifestyle among young adults. Such knowledge is particularly relevant for the prevention of diet-related diseases and health promotion within academic settings. The objective of the present study was to evaluate nutritional status and characterize eating habits among male and female students of medical and non-medical disciplines.

Material and methods:
Participants were recruited through voluntary enrollment. Nutritional status, expressed as body mass index (BMI), was assessed using the InBody 770 analyzer. Data on eating habits and food consumption frequency were collected using an author-designed questionnaire.

Results:
The assessment of nutritional status revealed that the majority of students (64.4%) had a normal body weight. However, differences were observed by gender (mean BMI: females 22.75 kg/m², males 24.09 kg/m²; p=.002). Females consumed vegetables significantly more often (p=.002), as did medical students, compared to non-medical students (p=.001). Females were also more likely to consume sweets (p=.002) and reported snacking more frequently (71.03% vs. 64.21%). Non-medical students consumed fast food significantly more often (p=.029). Within the study group, males were significantly more likely than females to meet the daily water intake recommendations (p=.001).

Conclusions:
The findings support continuous monitoring of nutritional status and dietary trends among students. Significant differences in food consumption patterns highlight the need for tailored, evidence-based educational and health promotion strategies adapted to the specific characteristics of this population.
REFERENCJE (27)
1.
Galiński G, Czarnocińska J, Zaborowicz K, i wsp. Ocena częstotliwości spożycia produktów spożywczych przez studentów zależnie od ich płci. Probl Hig Epidemiol. 2016;97(3):251–254.
 
2.
Malczyk E, Zołoteńka-Synowiec M, Całyniuk B, et al. The Frequency of Consumption of Selected Food Products by Students from Opole Voivodship, Lower Silesia and Silesian Universities. Nurs Public Health. 2017;7:35–43.
 
3.
Kłos A, Tomczak A, Kłos K, et al. Ocena stanu odżywienia oraz zachowań żywieniowych studentów Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Bromat Chem Toksykol. 2016;2:138–144.
 
4.
Białkowska J, Osowiecka K, Białkowski P, et al. Ocena nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej wśród studentów z północno-wschodniej Polski. In: Soin J, Wojciechowska M, Henrykowska G, editor. Zdrowie. Diagnostyka, profilaktyka, bezpieczeństwo. Oficyna Wydawnicza «Impuls», Kraków; 2021. p. 41–55.
 
5.
Rychlik E, Stoś K, Woźniak A, Mojska H. Normy żywienia dla populacji Polski. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, 2024.
 
6.
Kozłowska E, Kowalczyk A, Wołoszynek E, et al. Znaczenie Semestralnego Rozkładu Zajęć w Prawidłowym Żywieniu Studentów = The Importance of Semester Timetable in Correct Student’s Nutrition. J Educ Health Sport. 2016;6(8):305–315.
 
7.
Puchalski K, Korzeniowska E. Promocja zdrowia w zakładzie pracy: wsparcie dla zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej pracowników. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera; 2017.
 
8.
Bieżanowska-Kopeć R, Stańczyk A, Kopeć A, et al. Częstotliwość spożycia wybranych produktów bogatych w przeciwutleniacze przez studentów wyższych uczelni województwa małopolskiego. Bromat Chem Toksykol. 2012;3:1082–1086.
 
9.
Kulesza K, Zujko M, Witkowska A. Ocena wybranych zwyczajów żywieniowych studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Piel Zdr Publ. 2019;9(1):33–39.
 
10.
Szczuko M, Komorniak N, Hołowko J, et al. Zmiana Zawartości Składników Odżywczych, Cholesterolu i Błonnika w Dietach Eliminujących Produkty Pochodzenia Zwierzęcego. Część I – Makroskładniki. Pom J Life Sci. 2018;64(3):94–104.
 
11.
Mendyk K, Antos-Latek K, Kowalik M, et al. Pro-health behavior in adolescents in regard to nourishment and physical activity. Nurs Public Health. 2017;7(1):13–17.
 
12.
Kurp L, Danowska-Oziewicz M, Karpińska-Tymoszczyk M, et al. Preferencje studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego odnośnie produktów przekąskowych. Bromat Chem Toksykol. 2016;49(3):556 – 559.
 
13.
Jasik-Pyzdrowska J, Bonikowska I. Charakterystyka wybranych cech somatycznych oraz sposobu odżywiania studentów i studentek Uniwersytetu Zielonogórskiego w aspekcie ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych. Rocz Lubus. 2018;44:271–281.
 
14.
Mandziuk M. Zachowania zdrowotne studentek pielęgniarstwa w Polsce i na Łotwie. Rozpr Społeczne. 2017;11(4):50–55.
 
15.
Marciniak M, Swora-Cwynar E, Hoffman-Borkowska M, et al. Evaluate the Lifestyle of Students of Dietetics at the Medical University of K. Marcinkowski in Poznan. Bromatol Chem Toksykol. 2023;54(4):279–296.
 
16.
Kowalcze K, Turyk Z, Drywień M. Wybrane zwyczaje i zachowania żywieniowe studentek dietetyki Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. In: Wolska-Adamczyk A, editor. Współczesne kierunki działań prozdrowotnych. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie; 2015. p. 145–158.
 
17.
Brończyk-Puzoń A, Koszowska A, Bieniek J. Basic anthropometric measurements and derived ratios in dietary counseling: Part one. Nurs Public Health. 2018;8(3):217–222.
 
18.
Wu Y, Li D, Vermund S.H. Advantages and Limitations of the Body Mass Index (BMI) to Assess Adult Obesity. Int J Environ Res Public Health. 2024;21(6):757.
 
19.
Tworkowski K, Filimoniuk M, Pękała G, et al. Dietary Habits and Awareness of Healthy Eating among Students of Different Types of Higher Education Courses Based on Questionnaire Survey. Protet Stomatol. 2018;68(2):211–222.
 
20.
Orkusz A. Ocena Wybranych Zwyczajów Żywieniowych Studentów Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu. Część I. Eng Sci Technol. 2014;3(14):74–84.
 
21.
Pochwała M. Prozdrowotny styl życia polskich studentów. SPPAiE. 2019;27:49–59.
 
22.
Tyrpień M, Kasperczyk J, Jośko-Ochojska J. Ocena sposobu żywienia i odżywiania studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w aspekcie jakościowym i ilościowym. Część I. Energia i podstawowe składniki odżywcze. Probl Hig Epidemiol. 2014;95(2):303–309.
 
23.
Gawlikowska-Sroka A, Dzięciołowska-Baran E, Szczurowski J. Ocena nawyków żywieniowych studentów polskich pierwszego roku medycyny. Pom J Life Sci. 2015;61(2):186–190.
 
24.
Zaborowicz K, Czarnocińska J, Galiński G, et al. Evaluation of selected dietary behaviours of students according to gender and nutritional knowledge. Rocz Panstw Zakl Hig. 2016;67(1):45–50.
 
25.
Dąbrowiecka M, Rzeszutko-Bełzowska A. Analiza Sposobu Odżywiania i Zachowań Zdrowotnych Wybranych Studentek Uniwersytetu Rzeszowskiego. In: Zadarko E, Przednówek K, editor. Wybrane badania naukowe w kulturze fizycznej. Tom 1. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2023. p.122–151.
 
26.
Twardzik K, Walowska D, Chowaniec J, et al. Negatywne postawy oraz nawyki żywieniowe młodych ludzi. Pr Nauk Biol. 2020;20(1):105–116.
 
27.
Klocek T, Witek P, Wawrzonkowski P, et al. Lifestyle of Students of Medical University of Silesia, Katowice, Poland, in Years 2005 and 2020. Ann Acad Med Siles. 2022;76:112–117.
 
eISSN:2084-4905
ISSN:2083-4543
Journals System - logo
Scroll to top