REVIEW PAPER
Principles for development of prevention programmes
 
 
More details
Hide details
1
Studentka Zdrowia Publicznego I roku studiów IIº, Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
 
Med Og Nauk Zdr. 2012;18(1):55–58
KEYWORDS:
ABSTRACT:
Introduction:
The development of civilization and technological progress brings about new challenges for science in the field of health, illness, and medicine. Lifestyle diseases affecting the population forced the development of behaviors leading to the reduction of their incidence. These behaviors are called ‘prevention’. This term and its interpretation are widely used in the health field, and its weight is becoming increasingly important in the consciousness of society. Prevention programmes are a tool for improving the health status and level of knowledge of the community, and prevention of these diseases.

Objective:
To present principles for establishing population-based prevention programmes.

Brief description of the state of knowledge:
Prevention programmes are the basis for improving the health of the popu- lation. Their importance plays a significant role in shaping public health. A very important issue is the proper preparation of the merits of the programme and fair selection of the target group. The article presents the principles used to create prevention programmes for improving public health.

Summary:
Creating a programme is an arduous task which, however, can bring many social benefits related to health and its improvement. This improvement should also include the quality of life of the persons participating in the programme. Selection of the target group, as well as the health issue, should be preceded by a history of environmental research. A very important issue is the development and implementation of health programme evaluation, which should be subject to con- tinuous evaluation in order to avoid basic mistakes.

 
REFERENCES (8):
1. Kulik TB, Latalski M. Zdrowie Publiczne; Podręcznik dla Studentów i Absolwentów Wydziałów Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznej, Lublin 2002: 31.
2. http://www.mz.gov.pl/wwwmz/ind...? mr=m491&ms=&ml=pl&mi= 96&mx=0&mt=&my=9&ma=013312 (dostęp: 2010.12.13).
3. Agencja Oceny Technologii Medycznych, http://www.aotm.gov.pl/ index.php? id=212 (dostęp: 2010.12.10).
4. Zawada A. Agencja Oceny Technologii Medycznych – współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie programów profilaktycznych, materiały konferencyjne „Realizacja programów zdrowotnych przez jednostki samorządu terytorialnego po wejściu w życie „Ustawy Koszykowej”, Lublin 2010.
5. American Public Health Association: http://www.apha.org/(dostęp: 2010.12.10).
6. Wendykowska K. Rola EBM/HTA w procesie przygotowywania programów profilaktycznych. Analiza problemu decyzyjnego, materiały konferencyjne „Realizacja programów zdrowotnych przez jednostki samorządu terytorialnego po wejściu w życie „Ustawy Koszykowej”, Lublin 2010.
7. Brzeziński M. Praktyczne aspekty opracowywania programów zdrowotnych przez JST, materiały konferencyjne „Realizacja programów zdrowotnych przez jednostki samorządu terytorialnego po wejściu w życie „Ustawy Koszykowej”, Lublin 2010.
8. Nowak-Kubiak J. „Konsekwencje „Ustawy Koszykowej” dla sposobu realizacji zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej przez samorządy lokalne”, materiały konferencyjne „Realizacja programów zdrowotnych przez jednostki samorządu terytorialnego po wejściu w życie „Ustawy koszykowej”, Lublin 2010.
eISSN:2084-4905
ISSN:2083-4543