%0 Journal Article %9 journal article %J Med Og Nauk Zdr. %@ 2083-4543 %V 21 %N 3 %D 2015 %F Kużel2015 %T Percepcja depresji w wybranych grupach społecznych %X Wprowadzenie Obecnie z depresją walczy około 450 milionów ludzi na całym świecie. Cel pracy Ocena percepcji depresji przez nauczycieli i pielęgniarki. Materiał i metody Badaniem objęto po 100 pielęgniarek i 100 nauczycieli. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankietowy złożony z 38 pytań. Wyniki Zdaniem 93,5% ogółu badanych, na depresję można zachorować w każdym wieku, według 83% zachorowalność wzrasta, 77% uznało, że jest to poważna choroba, 78% stwierdziło, iż depresja jest wyleczalna, 61,5% było zdania, iż zawód może oddziaływać na zachorowalność na depresję, 58,5% wskazało, że to choroba wstydliwa. Za grupy najbardziej narażone na depresję uznano osoby związane z edukacją (59,3%) i pracowników ochrony zdrowia (52%). 76,8% badanych zadeklarowało pozytywny stosunek do chorego na depresję. W opinii 77% badanych depresji towarzyszą nowotwory. O tym, że istnieją specjalne skale służące do pomiaru poziomu depresji wiedziało 51% osób. 73% oceniło swój poziom wiedzy jako średni. 83,5% badanych uważało, że wiedza na temat depresji jest przydatna Wiedzę na temat depresji czerpali głównie z mediów (66,5%) i Internetu (60,5%). Swoją wiedzę chciałoby poszerzyć 61% badanych, ale tylko 21,5% badanych sprecyzowało zakres powyższego. 87% w roli edukatora z zakresu depresji widziało psychologa. Wnioski W opinii większości badanych depresja jest problemem zdrowotnym polskiego społeczeństwa, a zachorowalność na depresję w Polsce w ostatnich latach wzrasta. Zdecydowanie większą wiedzę z zakresu depresji posiadały pielęgniarki niż nauczyciele. Stwierdzono istotne statystycznie zależności pomiędzy wykonywanym zawodem a wiedzą na temat depresji Nie stwierdzono istotnych statystycznie zależności pomiędzy przebytą depresją a stosunkiem do osoby chorej na depresję. %A Kużel, Anna %A Krajewska-Kułak, Elżbieta %A Śmigielska-Kuzia, Joanna %P 295-302 %R 10.5604/20834543.1165356 %U https://doi.org/10.5604/20834543.1165356