RESEARCH PAPER
Online pharmaceutical market in Poland
 
More details
Hide details
1
Zakład Ekonomiki Zdrowia, Wydział Zdrowia Publicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Bytom
CORRESPONDING AUTHOR
Tomasz Holecki   

Zakład Ekonomiki Zdrowia, Wydział Zdrowia Publicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom
 
Med Og Nauk Zdr. 2013;19(3):262–266
KEYWORDS
ABSTRACT
Introduction:
Online pharmacies are a new distribution channel on the pharmaceutical market, full of medical preparations, food supplements, special use nutritional products, cosmetics, various kinds of medical and rehabilitation products, and other products previously available only in traditional pharmacies and medical supply stores. The pharmaceutical trade on the Internet is very controversial, and the opinions of participants in this debate tend to be extremely polarized.

Objective:
To compare the availability and price levels between the stationary and the Internet market, and confirm the argument for the higher economic viability of Internet market shopping.

Material and Methods:
Collected and compared data about prices, the 5 selected OTC in 114 Internet pharmacies and 128 traditional pharmacies.

Results:
Internet websites typically provide strong price competition for traditional stores, thanks to lower operating costs than in legally operating Internet pharmacies in Poland

 
REFERENCES (11)
1.
www.eapteki.info (dostęp: 2012.05.19).
 
2.
Wyniki badań agencji e-marketingowej Fresh Pharma i OSOZ; Opinia prawników z Zespołu Doradztwa dla Branży Farmaceutycznej i Biotechnologii Kancelarii Prawniczej Domański Zakrzewski Palinka, www. rynekaptek.pl/przyszlosc-aptek... (dostęp: 2012.05.19).
 
3.
Anderson Ch. Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen, Znak, Kraków 2011.
 
4.
Ustawa z dnia 30 marca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2007 r., nr 75, poz. 492).
 
5.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza (Dz. U. 2008 r., nr 60, poz. 374).
 
6.
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000r., nr 22, poz. 271).
 
7.
Dyrektywa 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość.
 
8.
Ustawa z dnia 13 stycznia 2012r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2012, nr 17, poz. 95).
 
9.
Kancelaria doradztwa prawnego Lorica Iuris, www.loricaiuris.pl/artykuly/ reklama-aptek-w-internecie (dostęp: 2012.05.20).
 
10.
Kondycja i perspektywy rozwoju do roku 2011 w opinii największych firm farmaceutycznych, KPMG 2009, www.kpmg.com/pl (dostęp: 2012.05.18).
 
11.
Badanie Polski konsument OTC, Ipsos 2010, www.ipsos.pl (dostęp: 2012.05.18).
 
eISSN:2084-4905
ISSN:2083-4543